2015-03-16
(2K Games)

Att kolonisera olika världar är ett riktigt klassiskt tema i science fiction. I detta innovativa spel kan man välja om man vill vara människorna som ska ta över planeten eller monstren som vill försvara den. Man kan välja om man vill jaga eller bli jagad, eller bli jagad tills man är stark nog att bli jägaren.

På den gröna planeten Shear har människorna byggt upp en bas som de måste försvara mot de blodtörstiga invånarna. När trycket har blivit för stort så kallas ett gäng specialister in för att rensa upp röran. Specialisterna är ett team på fyra personer: en Assault som ska skjuta för allt vad stålet håller, en Medic som botar de skadade, en Trapper som bland annat skickar upp ett kraftfält för att låsa inne monstret på en begränsad yta samt en Support som hjälper teamet med diverse knep (som till exempel genom att göra dem osynliga). Alla dessa karaktärer finns som olika personer med olika egenskaper, samt ju längre in i spelat man kommer desto fler personer får man tillgång till.

På monstrens sida ser det likadant ut, med skillnaden att här är man ensam. Beroende på uppdrag/match så bör man medan man är liten smyga så mycket som möjligt och undvika allt som kan röja din position - fåglar kommer att flyga upp i luften om du kommer för nära dem, träd du river ner visar åt vilket håll du går, etc. Man bör även förvirra sina förföljare genom att lämna falska fotspår; klampa hårt åt ett håll och sedan smyga tillbaka och gå åt ett helt annat. Det är mycket att tänka på i "Evolve" och det tar ett tag innan man kommer på alla knepen. När man sedan har fällt en del byten och ätit upp dem så börjar monstret att utvecklas, därav namnet på spelet. Lyckas man hålla sig gömd tills man har utvecklas tre gånger så har man oddsen på sin sida, det vill säga om uppdragen/matchen man spelar samt tidsramen tillåter detta. Likadant som med människorna så får man tillgång till bättre och starkare monster med olika egenskaper ju längre man kommer.

Det finns egentligen ingen story att följa i detta spel utan man kastas in i matchen, likt ett sportspel. Det handlar enbart om att förgöra motståndet så fort det går. En match kan vara slut på bara någon minut så det gäller att vara uppmärksam på omgivning och de signaler som naturen ger. Det ska definitivt tilläggas att detta spel gör sig absolut bäst i onlineläge när man spelar tillsammans med andra, som offlinespelare blir det lätt enkelspårigt.

Utvecklarna i Turtle Rock Studios har gjort ett kanonjobb när det handlar om kontrollen och grafiken. Allt är väldigt lätthanterligt och snyggt. Även om "Evolve" känns rätt ensidigt stundtals så finns det nästan en obegränsad uppsjö av sätt som en match kan sluta på - allt beror på hur det gick i ronden innan. I regel kör man fem matcher i rad innan man börjar om, dessa är i spelet fem dagar. Vinner människorna så får de fördel dag två och så vidare. Alla de här matcherna är oftast väldigt jämna, vilket gör det riktigt roligt!

"Evolve" är helt klart ett mycket bra, snyggt och innovativt spel för alla de som föredrar online och vill kriga sida vid sida med sina vänner, eller själv mot rubbet. [7]