2015-04-16
(Capcom)

Överlevnadsskräckens fanbärare fortsätter sin kamp mot monster och zombies i "Revelations 2". Efter att en gång i tiden varit det allra hetaste och mörkaste som fanns så är frågan om "Resident evil"-serien klarar av att leverera åter igen?

Vår historia börjar med en firmafest på antibioterrorismorganisationen Terra Save. Festen kulminerar med att hela personalstyrkan blir kidnappad och förda till en öde ö. De förses med armband som håller koll på dem och som pratar otäckt med dem.

Man spelar Claire Redfield, som har varit huvudrollsinnehavare i flera tidigare "Resident evil"-spel och som bland annat är syster till en annan "Resident evil"-kändis: Chris Redfield. Tidigt i spelet stöter Claire ihop med Moira Burton (dotter till "Resident evil"-legendaren Barry Burton) och tillsammans börjar tjejerna bege sig mot tornet där den ondaste av onda bor. De möter varelser i varje hörn, det blir en krypande kamp för överlevnad. Ibland är det bättre att fly än att illa fäkta och ibland kan det vara skönt att tömma ett lager bly i ansiktet på någon. Men misstolka mig rätt nu, detta är inget action/shoot 'em up-spel - trots att man kan bära fyra olika sorters skjutvapen samtidigt.

På sin resa stöter Claire och Moira även på några vänner och kollegor - dessa brukar i regel senare förvandlas till monster och givetvis blir de då supermonster som fungerar som slutbossar på de olika episoderna.

Parallellt med historien om Claire och Moiras kamp för överlevnad spelar man även Barry och en liten läskig tjej vid namn Natalia som besitter några övernaturliga förmågor. Här följer man spåren efter Claire och Moira ungefär ett halvår senare. Det är samma bana man kör så det är inget nytt på den fronten.

Detta spel gör sig bäst om man spelar två spelare samtidigt med split-screen. Eftersom man alltid är två personer i storyn varav den ena är en krigare med vapen (Claire, Barry) och den andra en vapenvägrare men en hejare på att upptäcka fiender, föremål och dyrka upp låsta lådor (Moira, Natalia) så är det med två helt olika grundförutsättningar man spelar. Att skifta mellan spelarna är mycket enkelt om man är singelspelare och detta gör man frekvent. En fråga bara - Moria som är vuxen kvinna, oavsett vad som har hänt tidigare, är det verkligen läge att vapenvägra när det är zombieapokalyps på gång?

"Resident evil: revelations 2" består, som sagt, inte bara av slaktande av monster utan det innehåller också pussel som man måste lösa för att kunna ta sig igenom banorna. De kan till exempel handla om att man ska ställa stållådor på ett visst sätt så att man kan klättra över ett staket. Pusslen är rätt bra och lagom utmanande. Men det ändå så att man ibland kan störa sig på själva kontrollen som känns för enkel - eftersom spelarna inte kan hoppa måste man till exempel gå fram till den låda man vill hoppa upp på och vänta tills spelet signalerar att man ska trycka på "A" och först då kan man hoppa upp på lådan. Likadant är det när man ska dra i olika spakar, står man för nära spakarna måste man backa och vänta på att "A" dyker upp igen. Känns så där hett år 2015.

Jag är inte heller jätteimponerad av grafiken. Vissa utomhusmiljöer kan vara riktigt vackra när det månbelysta gräset vajar lätt i vinden men oftast är man inomhus i olika byggnader, där det är mörkt och tråkigt. Vissa av monstren är dock riktigt snyggt gjorda när de kommer krypandes mot en på ett väldigt onaturligt sätt. Annars är det inget som känns så speciellt läskigt förutom vissa skrämselattacker som gör att man ryggar till, som när ett monster faller genom taket eller står och lurpassar bakom ett hörn. Så själva horrordelen är inte alls så läskig. Kanske har jag blivit avtrubbad av alla skräckfilmer jag sett men någonstans så tyckte jag i alla fall att "The evil within" som jag recenserade för ett tag sedan var betydligt läskigare.

För fans av överlevnadsskräck, zombies och "Resident evil" är detta givetvis ett måste. Men annars är detta ett ganska kort spel man bränner igenom på några kvällar. Vissa kommer störa sig på den klumpiga kontrollen och den enkla grafiken, men va fan, det är ju ändå alltid tillfredsställande när man får in ett snyggt headshot på en zombie, eller hur? [6]