2015-04-16
(Electronic Arts)

"Battlefield" fortsätter sitt tågande i FPS-världen, nu med spinoffen "Hardline". Denna gång befinner vi oss mitt i de pulserande storstäderna - höghus utgör bra sniperpositioner, trånga korridorer blir frontlinjen och häftiga kåkar i Hollywood annekteras som hembaser.

Resan som singelspelare börjar med ett tillslag i en skitig lägenhet där det bedrivs en hel del fuffens. Detta till synes enkla tillslag eskalerar emellertid snabbt och blir en blodig sammandrabbning. Men detta är inget mot det som kommas skall. Polisen Nick Mendoza och partnern Khai Minh Dao blir indragna i en smutsig härva av korrumperade poliser och drogbaroner. Snabba biljakter och vilda västern-aktiga skottlossningar blir plötsligt deras vardag. Banorna är uppbyggda likt episoder i en TV-serie med ett litet intro och när man loggar ut så får man en liten teaser om vad som händer i nästa avsnitt! Det är charmigt och snyggt gjort!

Banorna tar man rätt lätt och man tar sig igenom historien relativt fort. Kriminalthrillern är hyfsat bra skriven och det blir en underhållande resa. Bara en sådan sak som att man kan ta sig igenom vissa banor utan att döda en enda tjuv är ganska underhållande. Visar man polisbrickan så stelnar de till och då kan man brotta ner dem och sätta handfängelse på dem. För krypandet och smygandet belönas man med fler och bättre vapen än om man skjuter ner bovarna. Fast egentligen borde det väl vara tvärt om? Om man är duktig med vapen borde man väl få bättre vapen? Men hur som helst så köper man inte "Battlefield hardline" för att spela som singelspelare, man köper det för att spela live mot andra. Tilläggas bör att grafiken och spelarkontrollen är i absolut toppklass. Visceral games (studion bakom "Dead space"), som nu är utvecklare när svenska Dice har fullt upp med att bland annat färdigställa det efterlängtade "Star Wars battlefront", har gjort ett kanonjobb.

Det är nog ingen större hemlighet att "Battlefield hardline" har kikat en del på "GTA"-världen. Här är det en klassisk tjuv och polisjakt vi leker. Hälften av tiden är man polis och andra hälften är man tjuv, terrorist eller gangster. Ju mer man spelar desto bättre vapen och tillgångar får man ta del av. Det finns flera olika spellägen att välja på. Man kan spela i team om femton personer mot varandra med oändligt många liv eller så väljer man att köra i småteam om maximalt fem personer (då kan man inte komma tillbaka). "Battlefield hardline" bjuder inte på några större innovationer - det är försvara denna plats eller person, hämta den här saken där och så vidare. I de större matcherna (exempelvis Heist och Blood Money) är det ett riktigt högt tempo, ibland hinner man inte ens öppna ögonen förrän man blivit nermejad och får börja om. Att dö tio gånger under en match är inga konstigheter. Man märker på dem som har spelat banorna mycket att de vet var de bästa ställena att gömma sig på är och var man ska hämta pengar och hur man ska ta sig dit smidigast. På de mindre banorna med färre spelare (exempelvis Crosshair och Rescue) går det lite snyggare till. Här är man lite proffsigare och tar det lite lugnare. Man kollar runt hörnet vad som finns där innan man kutar dit. Nackdelen är att om man blir skjuten fort så får man sitta och titta på sina medspelare vad de håller på med några minuter innan man får vara med igen. Båda sorternas spel tilltalar mig så vilket jag väljer handlar om vilket humör jag är på. Ibland vill jag bara ladda kulsprutan och skjuta för allt vad stålet håller och ibland vill jag ligga på ett tak med ett snipergevär och vänta in rätt stackare.

Några rätt grova negativa saker skall ändå nämnas. Spelet har krashat och låst sig flera gånger medan jag spelat det samt att allt jag spelat i kampanjdelen försvann. Jag tänkte att jag skulle gå tillbaka och spela om några banor, då visar det sig att allt jag gjort är borta och jag fick börja om helt från början. Det enda som finns att göra är att vänta in någon patch som ska reparera detta(?). Lagom kul.

Jag kommer i alla fall att sitta många timmar med "Hardline" och fila på mina färdigheter - bli bättre på att läsa motståndarnas drag och veta vart jag ska bege mig på de olika banorna. Många timmar kommer att investeras i detta blodiga, snygga och snabba gangsterkrig på de amerikanska gatorna. [7]