2015-05-04
(Warner Bros. Interactive Entertainment)

"Everybody was kung-fu fighting", som Carl Douglas sjöng på det glada sjuttiotalet. "Those kicks were fast as lightning" stämmer också in exakt för håll i hatten, här går det undan.

Det känns lite som att fightingspelen nådde sin höjdpunkt för bra många år sedan. Men "Mortal kombat X" visar sig hänga bra med i samtiden trots sin enkla uppbyggnad, om man får säga så.

Den lilla storydel man får köra består uteslutande av snygga filmsekvenser som testar spelaren om han/hon är vaken genom att ibland kräva saker som att han/hon ska tycka på en knapp för att blockera ett slag. De fightingscener som utspelar sig här är snygga, brutala och välregisserade! Dessa filmsekvenser avslutas med att man får köra några matcher mot datorn. Att det handlar om gudar hit och dit och om att hitta amuletter för att rädda mänskligheten är inget man lägger någon som helst vikt vid. Dock är det bra att spela igenom hela storyn för att få en presentation och uppfattning om alla spelare.

Efter storyn så finns det massa olika torn man kan testa, exempelvis tio motståndare man ska slå för att ta sig till toppen och klara tornet. Ett klassiskt "Mortal kombat"-tema! Ju bättre matcher man gör och ju snyggare man slår motståndarna desto rikligare belönas man. På tornet kallat Test Your Might finns även en variant av detta där det gäller att vara så snabb som möjligt på knapparna. Detta ger en bokstavligt blåsor på fingrarna! Men är ett bra sätt att testa sin snabbhet och styrka, för det kan bli fysiskt jobbigt att spela detta spel! Har kommit på mig själv med att bli helt svettig av allt manglade, och mina tummar har börjat ömma efter flera timmars spel. För handkontrollen lyder exakt och snabbt. Detta ska utvecklarna i Netherrealm Studios ha en stor eloge för!

Annars är det online eller mot andra spelare man ska köra. Det är detta som är roligast. Tyvärr så är det många tveksamma fighters som spelar fult online - de utnyttjar samma knep hela tiden (knep som man inte kan försvara sig mot) och många avbryter matcherna när det går dåligt. Jag kan inte heller se nöjet i att sitta och vänta på min tur i ett rum i tio minuter medan några andra fightas. Folk verkar även vara rätt olojala och lämnar rummen när de fått spö. Detta antar jag ger sig om ett tag när de sämre spelarna har slutat spela live. Men vad vet jag?

"Mortal kombat X" är i alla fall ett mycket bra fightingspel som gör sig bäst hemma i soffan i hånskrattande vänners lag. [6]