2015-07-19
Warner Bros. Interactive Entertainment

Vackert som en film av Tim Burton är Gothams regniga, mörka, kalla gator. Staden är upplyst med neonreklamskyltar och gatorna är överfyllda med spektakulära skurkar av alla dess slag. Det är en kristallklar och mäktig grafik. Här i tredje spelet i Batman-serien möter vi åter igen gamla ärkefiender som Scarecrow, Pingvinen, Two-face och Harley Quinn för att nämna några. Det bjuds även på sin­nessjukt(!) många referenser till den döde Jokern.

Vi befinner oss cirka ett år efter händelserna i ”Batman: Arkham City” (2011). Den gamle fågelskrämman Scarecrow hotar att spränga en bomb över den mörka staden. Så med mäktiga prylar, rustningar snabba bilar och stenhårda knogar letar vi oss fram till målet. Även en helt ny superskurk ligger och lurar i kulisserna; spelets namne: Arkham Knight.

Det är mycket snabba slagsmål och klättrande på skyskrapor, men det blir även många turer i Batmobilen, kommer på mig själv med att planlöst bränna igenom gatorna och klippa småbovar som står längst trottoarerna i sann ”Grand theft auto”-anda. Betongfundament, små kiosker och stora reklamskyltar pulveriseras efter att Batmobilen gått fram likt en stridsvagn på tjack. Det blir många timmar i bilen för i denna öppenvärdshistoria så tar man bilen hit och dit, och man lägger även en stor del på att uppgradera den med nya vapen och skydd. Den är nästa lika viktig som att uppgradera den mörke riddaren.

Överlag så är det väldigt mycket hjärngympa i detta spel. Man får flera gånger tänkta till, svära över banorna, göra om och göra rätt. The Riddler har kidnappat Catwoman. Så här har man ett rejält sidouppdrag att syssla med om man ledsnar på att slåss mot bovar eller mangla sönder gatorna i Batmobilen. The Riddler har även gömt gåtor runt om hela staden som man får klura ut hur man ska hämta. Det var länge sedan jag spelade ett sådant här pus­selspel. Det ska tilläggas att det inte är något som är pisslätt som man klarar med lite finmotorik på kontrollen, utan man måste använda båda hjärnhalvorna.

Det enda som jag stör mig på är att uppdragen är röriga. Du har alltid många uppdrag att göra, men man kan inte starta vissa förrän man kom­mit till ett visst läge i storyn. Även fast man tror att man har startat det så kommer man inte framåt. Du kan inte heller ha flera uppdrag igång samtidigt; ibland kan man svänga förbi ett ställe med bilen och spontant upptäcka att där begås det ju ett bankrån eller där brinner en brandstation då är det bara att hugga in i det och skita i vart man var på väg. Även alla combat- och gadgetskills är något som får komma lite eftersom, det känns lite för rörigt.

Hur som helst så är detta ett riktigt snyggt och mörkt spel. Alla som någon gång läst serietidningarna kommer att hitta referenser överallt man kan nörda in sig på. Huvudstoryn är riktigt bra och man behöver tänka till. En helt klart mycket värdig avslutning av denna speltrilogi. [7]