2015-09-17
Warner Bros Interactive Entertainment

De svenska utvecklarna på Avalanche Studios har här tagit fram en dystopi av rang. På något som förut var havets botten bränner vi nu framåt med full fart i en muskelbil på vad som i dag är en stor öken medan vi sicksackar mellan rostiga skepp. Mad Max-miljön och vår antihjältes charmiga australienska dialekt är som hämtat ut filmerna.

På pappret borde det här spelet falla mig exakt i smaken. Jag gillar skarpt de gamla Mel Gibson-filmerna från slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet. Öppenvärldsaction med karaktärsbyggande är precis min melodi när det kommer till spel. Det är även en riktigt stor variation på uppdragen men någonstans når det inte riktigt hela vägen fram.

Att historian börjar med av att man blir dumpad ensam och skadad mitt ute i öknen, bestulen på sin värsting till bil och att det är den man vill ha tillbaka samt hämnas på utövaren är en minidel av spelet. Huvudstoryn glöms bort medan man håller fokus på något av alla de andra uppdragen. Det finns flera regioner där ledarna behöver hjälp med diverse saker, med sin hund behöver man röja minfält, olika läger med skurkar behövs rensas, biltävlingar vinnas, platser att utforska och skatter att hitta.

Mellan alla platser i detta vidsträckta dammiga landskap tar vi oss med bil, och för att vara en efterapokalyptisk miljö så finns det förvånansvärt feta bilar att bygga och nästan obegränsat med bensin till dem. Bilen är det viktigaste i detta spel. Den är inte bara ditt transportmedel utan även ditt bästa vapen. I bilen har du alltid med dig din vän Chumbucket. Han är mekanikernas mekaniker och fixar till bilen när den står i lågor till körduglig på några sekunder. Det är även han som hjälper dig att bygga en ännu hetare bil med ännu bättre vapen för att rå på de större motståndarna när man klättrar norrut på kartan. Till viss del känns detta som ett bilspel. Körkänslan är riktigt bra och detta är en väldigt stor del av spelet, i mitt tycke till och med lite för stor. Det skall tilläggas att det är Chumbucket som räddar dig när du ligger skadad i öknen i början av spelet och att han till utseende ser ut som krymplingen i filmen ”300”.

Fightingscenerna man gör till fots inne i de olika lägren och borgar är fruktansvärt snygga. Ju längre in i spelet man kommer desto fler grepp och motattacker lär man sig göra. Ibland får man till och med in riktiga wrestlingkast på motståndarna! Svinsnyggt, men tyvärr är dessa fighter lite för lätta. Oftast väntar motståndarna snällt på sin tur medans du tar an hans vän. Även bossarna man möter i varje region är alldeles för lättlästa. Om man säger så här: första bossen dog jag en gång på och sedan lärde jag mig hur han skulle tas och samma teknik funkar mer eller mindre på alla andra. På resterande bossar dog jag inte en enda gång. Förvisso gillar jag inte att behöva kämpa i flertalet timmar mot en boss men det här var lite väl enkelt. Tyvärr. En annan sak jag störde mig på är att på utmarkerade platser kan man hoppa och klänga sig upp på en avsats som är två meter hög, men på barmark kan inte Max hoppa över ett knähögt staket. Man blir lite berövad på frihetskänslan.

Kort sagt så är detta ett fruktansvärt snyggt spel utspelat i en perfekt och mycket vacker miljö. Storyn kunde varit en större del och det kunde varit svårare. Men som Mad Max-fan så är detta ett måste. Bara en sådan sak som att när man har levlat klart Max så kom­mer man upp i ranken: Road warrior! [7]

(Mad) Max Majbäck