2015-10-21
Electronic Arts/EA Sports

Nytt år, nytt Fifa. Som tidigare år så fortsätter succén. Alltid lite snyggare och lite bättre än året innan. Man vet vad man får när man investerar i att uppgradera siffran på omslaget.

Efter att ha installerat de cirka tjugofem gigabyte som behövs och den nya ljusblåa loggan tynats bort välkomnas man åter igen av den ack så bekanta basrösten. Det första som händer är att spelet frågar om jag vill behålla samma inställningar som förra året. Givetvis, så slipper man börjar ratta om. Mitt favoritlags stadium uppenbarar sig i bakgrunden och det känns helt plötsligt väldigt personligt. Eftersom man knappast har ändrat favoritlag så sparkar man igång sin första match på arenan där man tidigare har spelat säkert tusentals matcher. Spelarna har sin dagsform och en stackare som bröt benet i verkligheten är inte med i startelvan utan sit­ter med reserverna utanför. Dagens väder är även en nyhet, det är lite disigt ute. Matchen blir en oväntat tajt tillställning, bollarna sitter inte där de ska och motståndarna är spelskickligare. Jag klarar mig undan med ett kryss med blotta förskräckelsen. Får nog ta och lätta på svårighetsgraden lite tills jag blivit varm i kläderna igen.

Uppenbarligen så har en hel del hänt till denna utgåva. Förstnämnt så har de lagt till en ”Fifa Trainer” som exempelvis hjälper den ovane spelaren att komma in i hur man spelar med att ständigt ge förslag på passar, inlägg eller skott. Väldigt bra nyhet för nybörjaren. Själva spelmotorn har även fått sig en ansiktsupplyftning. Det har blivit svårare till i år, på ett bra sätt! Efter att de har studerat Messi så har dribblingstekniken blivit mer realistisk. Att slå inlägg är inte längre bara heller att trycka på inläggsknappen utan du bör vara rätt med fötterna, ha rätt hårdhet och sikta rätt för att du inte ska dundra upp bollen på läktaren. Ett lite mer finkänsligt spel skulle man kunna säga. Sist men inte minst så har det förutom de terttio herrligor som finns i dag äntligen kommit in damlag! Det är väl märkligt att det inte hänt tidigare men dock ska de ha ett stort plus för att de tagit detta kliv in i samtiden. Rent grafiskt så har det blivit ännu vassare. Inte nog med att arenor och spelarna är mer realisttrogna än någonsin så gillar jag smådetaljer så som att domaren har börjat med sprayen vid frisparkar och att vid mål kan man springa till kanten och krama avbytare. Snart är vi där det ser ut som en riktig match som pågår på teven.

Oftast tycker att Fifa tar ett litet steg framåt varje gång, men i år måste jag säga att de tog ett helt kliv. [9]