2015-11-09
Call of Duty: Black Ops 3
Activision/Treyarch

Lika säkert som att man ställer tillbaka klockan på hösten är det att det kommer ett nytt ”Call of duty”-spel. Med få undantag så är det alltid lite snabbare, bättre och snyggare. Med ”Call of duty” har vi skjutit soldater i Andra världskriget, Kalla kriget, några år in i framtiden, och nu ganska långt fram – cirka fyrtiofem år framåt. Det har hänt en del med världen; tekniken har gått framåt rejält och hela jorden är nu vår krigszon, militärt framtagna robotar är nu våra fiender och ibland våra vänner. Vi blir nu indragna i en mörk CIA-operation innehållande galna doktorer och artificiell intelligens. En snygg och välskriven kampanj. Till skillnad från i stort sätt alla andra förstapersonskjutarespel så är denna kampanj även hyfsat lång, det tar några dagar att spela igenom och återspelningsvärdet är riktigt högt!

Stjärnglans i kampanjen infinner sig bland annat med Christopher Meloni, känd från fängelseserien ”Oz” och polisserien ”Law & order: Special victims unit” samt Katee Sackhoff känd från bland annat ”Battlestar Galactica”. En annan åter igen välkommen del är Zombiekapitlen. Här finns det några olika delar där man får skjuta de levande döda. Dels så finns en liten kampanj med en vacker, mörk fyrtiotals Art Déco-doftande stad kallad Morg City. Här sätts fyra överlevande på prov mot horder av Zombies. Bäst spelas detta i ett team med tre vänner eller tre andra onlinespelare för att ta sig så långt som möjligt. Här gäller det att samarbeta för att klara av de olika anstormningarna av monster. Stor stjärnglans finner vi här med Jeff Goldblum (”Jurassic Park”, ”Independence day”), Heather Gramham (”Baksmällan”), Ron Perlman (”Hellboy”) och Neal McDonough (”Band of brothers”).

När man väl har krigat klart med huvudkampanjen så får man även tillgång till att spela om delar av den, fast med zombies i kapitlet ”Nightmares”! Även om man vet exakt var man skall gå och zombies dyker upp från tomma intet är detta en riktigt bra och underhållande bonusdel. I likhet med alla andra FPS-spel så är detta ett krig som sker bäst online. Här finns det en hel uppsjö av olika lägen att spela. Allt från vanliga hederliga deathmatches där det handlar om att döda motståndare ett visst antal gånger till Alla mot alla, Fånga flaggan eller ta baser. Variationen är oväntat stor på de olika delarna och detta är ännu ett tecken på att ”Call of duty” är ett av de absolut bästa FPS-spelserierna. Ju högre upp i graderna du kommer desto fler vapen får du tillgång att välja på. Detta innebär så klart att nya spelare blir kanonmat medans de rutinerade får fördelar. Detta kan jag tycka både är på gott och ont. Bör tillägga att stämningen bland spelare här är rätt låg och 18-års gränsen som är satt på spelet bör följas.

Minustecknet kommer ändå på en sådan banal grej som att det inte går att direkt hoppa över vissa filmsekvenser i kampanjen och i första zombiekapitlet utan man blir tvungen att kolla på samma delar lite för länge. Jag vet inte hur många gånger jag har sett på när Heather Gramhams karaktär i Morg City dödar en man med sax. Jag hade även sett att splitscreenfunktionen även fungerade utan att behöva logga in med ett till konto.

Kort sagt så är detta ett av de bästa FPS-spelen som kommit hitintills i år. Storyn är bra, onlineläget stort och man kan döda zombies. Vad mer behövs? Hm, kanske att få skjuta stormtroopers i öknen på Tatooine? [7]