2015-11-18
Bethesda

Sju år efter det prisade och hyllade ”Fallout 3” och fem år efter spinoffen ”Fallout: New Vegas” har äntligen det femte spelet i serien ”Fallout 4” gjort entré.

År 2077 bombades vår retrofuturistiska steampunk jord sönder och samman med de största atombomberna som människan skapat. Kvar lämnades en öde, karg och trasig vildmark där det en gång låg stora städer. Djur och människor som överlevde katastrofen fick i sig så mycket radioaktivitet att de muterades till ohyggliga varelser. Ett sådant litet djur som en skorpion är numera större än en fullvuxen schäfer för att nämna ett exempel. Vissa privilegierade människor hade möjligheten att gömma sig i skyddsvalv innan bomberna började falla och på så sätt klara sig undan undergången.  Det är nu tvåhundra år efter att bomberna föll som vi får följa en sådan Vault Dweller upp på ytan för att möta den nya postapokalyptiska världen. Det är i första- eller tredjepersons perspektiv som vi tar våra första försiktiga fotsteg på ytan i detta som utspelar sig i ett sönderbombat Boston. Det finns inga regler om vart vi ska gå eller vad vi ska göra.

Detta actionrollspel är i total öppenvärld; gör vad du vill och bli vem du vill. Givetvis är det nog smart att hålla sig lite till storyn i början för att inte råka springa på några varelser som är allt för starka innan du har hunnit uppgradera din spelare tillräckligt. Valfriheten är det som gör ”Fallout” så intressant. Man samlar på sig olika vapen, rustningar och andra tillbehör som gör en till en bättre krigare. Man kan nu även uppgradera dessa på utsatta stationer. Man pratar med andra överlevande runt om i byar och städer, får information om var det kan finnas bättre saker och fiender som behövs dödas. Hela tiden måste man ha kontakt med omvärlden och vara noggrann när man går igenom övergivna platser. Kapsyler är valutan och dessa finner man där man minst anar det.

Utbudet på varelser och fiender är riktigt stort och man lär sig fort vilka man rår på och vilka man bör undvika. En av de stora nyheterna mot de två föregångarna i serien är att nu kan man bygga och uppgradera samhällen. Även i ens hem i storstaden bygger man möbler och drar belysning i för att göra det så trivsamt som möjligt. Ju fler man träffar på runt om i världen, desto fler ansluter sig i din kamp mot den ultimata fienden. Man kan liksom alltid ha med sig en kompanjon på sina strövningar. Utbudet här är även större än tidigare. Det är allt från människor till hundar till robotar till supermutanter till Ghouls (zombieliknande muterade människor). Allt beror på hur du väljer att bemöta dessa när du väl träffar dem. Valfriheten är större än någonsin, så har man något som helst intresse för rollspel så kommer detta sitta som en mini-nuke i ett deathclawnäste.
Grafiskt är detta vackert men dock inte lika vackert som många andra spel som kommit tidigare i år. Men vad gör det att vissa personer man pratar med ser lite märkliga ut eller att det är en hel del grafiska buggar när spelglädjen är så hög? Detta är i mitt tycke årets bästa spel. Köptvång råder, du kommer att få valuta för dina kapsyler här, om man säger så. [9]