2015-11-30
Star Wars: Battlefront
Electronic Arts/Dice

”Star wars”-hysterin har knappast någon missat vid det här laget då en ny efterlängtad film börjar visas i december. Man ser ”Star wars”-prylar överallt, kläder på H&M, till och med så har min lokala ICA har tagit in ”Star wars”-yoghurt. Disney har verkligen satt rullning på industrin igen. Passande till storfilmen så kom detta ”Star wars: Battlefront” cirka en månad innan filmreleasen.

I samma anda som de två tidigare spelen i serien så är detta ett förstapersonsskjutarspel. Det är de goda mot de onda, rebeller mot imperiet, Jedis mot Siths. Man bör nog ha ett ”Star wars”-intresse för att förstå tjusningen med detta, för allt hör ihop med de tre första filmerna och kända slag därifrån. Vi spelar som rebeller ena matchen och som imperiet den andra matchen, på så sätt är allting sig likt.

Det första som ska sägas är att detta är ett onlinespel. Det finns ingen story att spela. Dock kan man köra några banor offline där man ska klara av anstormningar av fiender. Men detta fungerar mest som en uppvärmning innan man kör online för att lära sig alla vapen med mera.

Grafiken är riktigt, riktigt bra! Allt är supersnyggt och mycket vackert gjort. Älskar detaljer så som man håller på att springa in i skrikande Jawor på ökenplanet Tatooine och att Ewoker springer in och gömmer sig i sina hyddor uppe i trädtopparna på skogsplanet Endor när de ser soldater närma sig. Även röstpåläggen är riktigt bra även om jag bara kan se en av originalskådisarna i listan.

I multiplayerläget har vi flera olika banor att välja på, med allt från sex spelare i varje lag upp till tjugo i varje lag! På vissa banor kan man även ta hjälp av fordon, så som speederbikes, diverse rymdskepp, kycklinggångarna AT-ST och med lite tur kan man hitta symboler som tar in dig i den gigantiska fyrbenta AT-AT där man får mosa sönder så många rebeller man hinner på en minut. På de större banorna finns även hjältesymboler som förvandlar dig till exempelvis Luke Skywalker om man är rebell eller självaste sithlorden Darth Vader om man spelar som imperiet.

I ”Heroes vs. Villains” som blev min favoritbana spelar man med sex spelare i varje lag. Denna är inte lika hysterisk som de stora banorna med fyrtio onlinespelare där man ibland knappt hinner blinka innan man blir skjuten. Här är det tre hjältar på varje sida mot varandra samt tre vanliga soldater och det handlar om att ta död på motståndarnas hjältar.

Som rebeller har vi Luke, Leia och Han Solo. På Imperiets sida har vi Darth Vader, Kejsaren samt prisjägaren Boba Fett. Det är alltid häftigt att spela som hjälte, dessa kan ta mer skada och ge mer skada samt att man har vissa egenskaper som är riktigt mäktiga. Det är riktigt häftigt att glida igenom de trånga korridorerna som Luke och med hjälp av kraften knuffa sönder Stormtroopers eller attackspringa ner tre Stormtroopers med ett slag.
Ju duktigare man blir online desto bättre tillgång till vapen och tillbehör får man. Man får även tillgång till nya ansikten på din spelare och lär sig säga nya kommentarer. Detta innebär så klart att de spelare med mycket tid bakom kontrollen får bättre rustning vilket kan kännas taskigt i början men det går ändå rätt fort att levla upp.

Som ”Star wars”-fan måste man säga att detta är det överlägset snyggaste ”Star wars”-spel som gjorts. Även om det bara handlar om att skjuta ner motståndare så är det riktigt bra och underhållande. Måste även säga att det är riktigt driftsäkert. Jag har inte haft något problem med buggar eller att det hängt sig. Kan inte vänta tills jag når level 50 och kan köpa mig Shadow Trooper dräkten. [9]