2017-02-17
Av Carles Torrens
Med Dominic Monaghan, Ksenia Solo, Jennette McCurdy
Bolag Njutafilms (2016)
Release 20 februari

Kennelföreståndaren Seth (Monaghan, framför allt känd från ”Sagan om ringen”-filmerna) springer på Holly (Solo) en hemlig förälskelse från förr. Redan vid första mötet i bussen anas att hans besatthet är mer än vanlig förälskelse och passion. Mycket riktigt går han snart över både en och två gränser tills han plötsligt har henne inlåst i en bur för att ”rädda henne”.

Ett par inledande passager är småkul men mer instoppade för att visa Seths nivåer av galenskap än för att ta historien framåt, som när han lär känna henne genom hennes Facebookprofil och gör en lista på hennes likes och dislikes. Ett tag är jag rädd att "Pet" ska lida av samma problem som flera andra spänningsfilmer – att intresset dör efter själva upptakten. Ofta är huvudhistorien inte tillräcklig, och framför allt inte roligare än vägen dit. Då riskerar filmen att bränna sina bästa kort när två tredjedelar fortfarande återstår. I det här fallet finns dessutom ytterligare orosmoln: män som låser in kvinnor finns det tillräckligt av både på film och i verkligheten. Oengagerade och onödigt med andra ord.

Men ”Pet” ger sig inte riktigt så lätt. Och även om också den nya riktningen kanske inte direkt kommer som en total överraskning för den genrebevandrade så väljer regissören Torrens åtminstone roliga klichéer och fyller på med lagom mängder blod. Annars är regin knappast felfri eller spännande, snarare onödigt redovisande på ett sätt som dödar det önskat sofistikerade. Att Torrens tidigare bidragit med regi i en hel del episodfilmer känns logiskt. Också ”Pet” är perfekt material för det. Som långfilm tar den därför slut lite innan själva speltiden.

[5] MARTIN FROSTBERG